mandag den 19. december 2011

Om rejsemål - et mandagstip

Vi har ikke råd til udlandsrejser med fire børn, og har derfor valgt at hvert af børnene får en lille rejse, sammen med en af os, det år de fylder 7.
Da krea-Girl var 7, var hun fem dage i London med mig, og her næste år er det så frk fantastisk der skal ud at rejse med sin far.
Pigerne taler meget om det for tiden, og de andre vil rigtigt gerne hjælpe frk fantastisk med at vælge hvor hun skal hen - men kunne også lokkes til at give generelle råd om valg af rejsemål, som nogle af jer måske kan bruge?
Krea-Girl og frk fantastisk, om rejser.
Krea-Girl: "nu HAR jeg jo prøvet at rejse, og jeg syntes det var godt at være i et andet land, hvor mange ting var anderledes - også små ting, som fx andre postkasser, slik og busser. Det var spændende."
Frk fantastisk:"nå, men jeg syntes altså at London lyder som et lidt kedeligt land, med alt for mange butikker. Jeg vil gerne købe mig noget slik, eller en tyggegummimaskine, men jeg giiiiiiider ikke glo på at far kigger på drengetøj hele tiden!"
K-g:" London er ikke et land, og det er ikke kedeligt. Der er sushisteder, hvor maden kører rundt på bånd, og der er et superfedt museum, som er gratis, hvor de har dinosaurer, og sten, og jordskælv og noget om kroppen. Det ville jeg gerne se igen!"
FF:"nå, men når mig og far skal rejse, skal vi til Legoland og Lalandia. Det har jeg bestemt! Så skal jeg bade og prøve ting hele tiden, og hygge mig med far - og så får jeg set TO slags lande!"
K-g:"synes hellere du skule tage til et udenlandsk land, fx London... Hvis jeg skulle et nyt sted hen, ville jeg måske til Paris og se eiffeltårnet og spise croissants. Eller til det der sted hvor man kan sejle på gaderne. Så har man virkeligt set verden..."
Ff:"nå, men jeg vil bare have det sjovt, og gider ikke at gå så meget. Så det vil jeg gerne mandagstippe til folk at de skal vælge!"
Håber i kan bruge det til noget?
Ninjaman mukker lidt over at deres udenlandstur bliver til eksotiske Billund - men han ved også godt at hun vil have det sjovt der.
(og jeg fryder mig over at det året efter er min tur til rejse med Hulk - der vil til Paris og spise kager...)

10 kommentarer:

Nadia sagde ...

Stakkels Ninjaman... Kan hun I det mindste ikke lokkes til et let større vandland? I et udenlandsk land? ;)

f.eks: http://www.icamp.dk/tema/campingferie-Tropisk-badeland-syd-for-Berlin/

understjernerne sagde ...

Hahahaha hvor er det sjovt! Stakkels ninjaman :D

Trine sagde ...

Er der blevet trukket en vinder af RISK? :D jeg er meget spændt.

Anonym sagde ...

Jeg er fascineret af måden hvorpå i tackler situationen med jeres ikke-så høje økonomi.

Synes det er rigtig fedt at i gør det med ferien på denne her måde, ligesom at i køber sko 3 gange om året .. Så har børnene altid noget at glæde sig til og se frem til. Fremfor at de bare får og får og tager tingene for givet, som i mit tilfælde med min barndom, hvor vi var vant til at rejse og få ting hele tiden.

Respekt til dig og ninjaman :) <3

Anette sagde ...

Uh jeg er med på den Nadia nævner og kan meget varmt anbefale Center Parcs - især Huttenheugte i Holland.
Vi skal selv derned til marts i 5 dage :D

www.centerparcs.com

Anni Heldgaard Bach sagde ...

Det er ikke altid, at børn værdsætter udenlandsrejser. Mange gange er det nok for dem at have kvalitetstid med 1 forældre, og bare de 2 helt alene sammen og rigtig nyde, at det bare er hende, der er i focus.

Pernille sagde ...

Kære Superheltemor

Som oftest skraldgriner jeg af din blog hver eneste dag. Synes dine unger er fantastiske selvom vi ikke har helt samme tilgang til børneopdragelse (jeg ville fx aldrig bilde min børn røverhistorierer (eller julemanden etc.) ind. Men hey... jeg har heller ikke børn så det kan nok nå at ændre sig).


Dog vil jeg sige at jeg på dette punkt har ekstrem stor respekt for jeres børneopdragelse og tilgang til tingene. Jeg husker et indlæg, hvor du skriver folk tit har ondt af jeres børn fordi I ikke har råd til charterferier etc. Jeg tilhører selv den del af befolkningen, som økonomisk er godt stillet og har rejst udenlands flere gange årligt siden jeg var helt lille og til stadighed nu det er mig selv der skal betale. Men jeg har aldrig haft ondt af jeres børn fordi I ikke valfarter til Mallorca og Sunny Beach og tror bestemt at den barndom i giver jeres børn er så enormt givende at det helt overskygger det, I måske ikke har mulighed for at give økonomisk. Og især, når I så sikrer, at de gange de kommer udenlands, at det så bliver en 'stor' begivenhed på børnenes egne præmisser og hvor de får alenetid! Det må gøre et meget større indtryk og føles meget mere specielt end for de børn, der rejser hvert år.

Jeg vil blot sige at I er et stort forbillede for mig og jeg håber jeg selv vil kunne blive lidt inspireret den dag jeg står med x antal skrigende unger;)

/Pernille

Cecilie L. sagde ...

Jeg vil sige det samme som Pernille.. vi har rejst rigtig meget som små, og jeg blander mange af rejserne sammen og kan ikke huske hvad der var hvad. Det var vildt fedt at være i USA fx, men jeg elskede at være i et lånt sommerhus og bare slappe af og lave syltetøj af bærrene i haven :) Det er jo de ferier, hvor ens forældre var nærværende man husker bedst.

superheltemor sagde ...

@nadia:wow, tusind tak, det er en fantastisk ide!! den må jeg straks viderebringe hende, for det kan da give lidt udlandsfornemmelse OG plads til at bade!Har du selv været der?
@understjernerne: ja lidt - men han synes omvendt også at hun selv skal have lov til at vælge, og han ved godt at butikker og kultur ikke fanger hende så meget...
@trine: ja, nu er der. var lidt bagud...
@anonym:TAK, det er altså dejligt og høre - men føles også lidt ufortjent, for havde vi flere penge, fik de altså også flere ting og rejser;-)¨
@anette: fedt, det må jeg kigge på! har i været der før?
@anni: det tænker jeg også - jeg tror at det de får mest ud af, egentlig er alenetiden med en forælder, i det her tilfælde.
@pernille: tusind, tusind tak for meget sød og rørende kommentar!ja, de får lov til selv at vælge, og de glæder sig rigtigt meget. (og røverhistorier er altså god, gratis underholdning, der udvikler deres fantasi. synes jeg, altså.)
@cesilden: lige præcis - tid er nærmest det børn drømmer mest om. Mine unger kan sagtens fantasere om thailand - og det kan jeg sgu også! - men at vi hvert år låner det samme sommerhus i en måned, og fisker, spiller og glor op i himlen, ville de ikke undvære.
(fuck - det lyder lidt frelst altsammen, gør det ikke? det er ikke sådan ment...)

Anette sagde ...

Ja vi har været der mange gange før :) Selv har jeg været afsted hver efterårsferie i hele min barndom og det var fantastisk! Der ligger også en park ved Paris, og her kombinerede vi det med en tur i Disneyland - så er der lidt Lalandia og Legoland over det ;)