mandag den 23. maj 2011

Om gærede kålprutter

I går havde vi gæster til aftensmad, og vi spiste koreansk bulgogi, der er en ret bestående af tynde skiver marineret og grillet kød, som man pakker ind i salatblade, sammen med ris, og en masse forskellige slags pickles: "kimchee", der er en mælkesyregæret form for pickles, med chilli og hvidløg.
Min veninde er fantastisk god til at lave mad, og havde lavet flere slags kimchee, både med skvalderkål, brændenælde, kinaradise og den traditionelle med gæret kinakål.
Kimchee stinker kraftigt af prut - ja det lyder lidt klamt - men  det smager fantastisk.
Når jeg er stresset, spiser jeg altid meget, og jeg var altså stresset over den her teoriprøve, som jeg skal til om lidt (kl. 14.15, gys...).
Så jeg spiste ekstrastore mængder kimchee.
(Jeg spiser faktisk også meget når jeg er nervøs, sur, glad, ked af det, keder mig eller har gæster - så det er derfor superbaby skal tvangsammes til konfirmationsalderen, for jeg tager ikke så hurtigt på, når jeg ammer...)
Uden at tænke på at: chilli+gæring+kål=luft i maven og luft i maven+teoriprøve=kan blive lidt problematisk...
Jeg forestiller mig at man tager sådan en teoriprøve i et lillebitte lukket rum  - hvis det er rigtigt, er det muligt at jeg dør af mine uddunstninger....
Absolut en pinlig måde at dø på.
Please: undlad at nævn det i min dødsannonce!
Kryds venligst fingre for at jeg kan få pruttet ud - og består.
pyha... må hellere åbne et vindue. Her stinker nærmest af døde dyr. Godt jeg er alene hjemme, og superbaby sover.

10 kommentarer:

Dorthe K sagde ...

Håber du får pruttet af:-) Og består! Men det gør du jo!
Alligevel tænker jeg at det blir meget festligt at sidde der i det der lillebitte rum med lugten af døde dyr - kigge lidt olmt på den der 18-årige bumsede fyr og lade som om det er ham samtidig med at du sender de andre et overbærende smil! For det kan da næsten kun være en bumset 18 årig der lugter så slemt?
Men lad nu være at spise det inden du engang skal til køreprøve! Motorsagkyndige blir garanteret ikke i supergodt humør af prutter og lugten af døde dyr:-)

Marie sagde ...

Krydser fingre for dig - det skal da nok gå godt... Det lyder bare så ulækkert, kan ikke forestille mig at det smager godt, men har selvfølgelig aldrig prøvet det.

Anonym sagde ...

Er du helt sikker på at den Superbaby sover - og ikke bare er besvimet af dunsten...

:)
og held og lykke med prøven - som du selvfølgelig består!

Kristine Sejr sagde ...

Seriøst! Bulgugi? Jamen, Åh! Det er det eneste jeg lige nåede at læse, men åh jeg savner bulgugi, for ikke at snakke bulgalpi Åh. Er det din mand er der kokken der? Må jeg ikke nok komme på besøg, og så laver i mad? Min ex-kone var jo fra sydkorea. Og heldigvis nåede jeg at bersøge Seoul sammen med hende.
Held og lykke med prutteriet.

Sandra sagde ...

Jeg er helt med på anonym!! Tjek lige en ekstra gang! ;-)

Therese sagde ...

Lokalet jeg var til prøve i, ved "Toftegaards Plads" i Valby, var medium. Tror vi var 20 derinde, så du kan nok sagtens kigge bebrejdende på en anden, hvis du kommer til at slippe en vind ;-)

Jeg krydser fingre for dig.

Bettina sagde ...

Gærede kål lyder ikke specielt godt, meeeen hvis du siger, det smager lækkert, så tror jeg på det!

Og held og lykke med teoriprøven - no worries, det skal nok gå fint.
Forresten er det egentlig åndssvagt, man (inkl. mig selv) spasser sådan ud over teori- og køreprøve. De er de eneste eksamener, man bare kan tage om igen og igen - uden betydning for noget som helst (ja, altså på nær lige pengepungen of course). Men det er jo ikke sådan, at en kær politibetjent stopper dig i bilen om 10 år, kigger med rynkede øjenbryn på dit kørekort og siger: "Kan se, du dumpede teoriprøven 8 gange. (Vender det hvide ud af øjnene og ser med DET blik på sin kollega). Gider du lige svare mig på følgende...." (Og nu siger jeg jo ikke, at du dumper 8 gange - du består selvfølgelig i dag ;))

Malou Klidmoster sagde ...

Åh, jeg ELSKER kimchee - men mangler en rigtig god opskrift. Hvis du ikke gasser alle incl dig selv, kan du så ikke slå din veninde for et par opskrifter jeg kan lege med?

Pøj pøj ;-)

Anonym sagde ...

Det klarer du såmænd fint :)

I alle (og jeg mener godt og vel en hel uge) op til min teoriprøve dumpede jeg alle testprøverne. Hver og én. Jeg var et nervevrag da jeg skulle ind til den gældende teoriprøve. Og hvad skete der?
Jo jeg bestod såmænd, med 0 fejl som den eneste den dag :-) Køreprøven derimod, den dumpede jeg med et brag!

Som Bettina ganske rigtig siger, så står der ingen steder på kortet om man dumpede teori- og/eller køreprøven første gang :-)

Cecilie sagde ...

Første gang jeg smagte kimchee var som fyld i en lys chokolade. Jeg lyver ikke. Koreanere kan åbenbart lige så godt lide kimchee som vi kan lide pebermyntecreme i chokolade. Det er det værste jeg nogensinde har smagt og siden har jeg haft et lidt anstrengende forhold til kimchee