fredag den 29. juli 2011

Om temperament

Af en eller anden grund, er der en masse der har googlet sig ind på min blog, via sætninger som "børn med temperament" og " 4 årig med voldsomt temperament", her de seneste dage.

Min 4 årige bliver jo kaldt  for Hulk, netop fordi hendes temperament ikke var meget ulig den grønne, rasende superhelts temperament, især da hun var ca 3 år.
Så jeg har gjort mig en del erfaringer med emnet, men ved ikke om jeg kan bidrage med noget der rigtigt løser jeres bøvl med temperamentsfulde unger - men måske kan det hjælpe at høre, at det bliver bedre igen!

Da Hulk var knapt 3, slog hendes personlighed om, og fra at være forsigtig, kælen og genert, blev hun forvandlet til en lille tornado, fyldt med skarpe tænder, bandeord og trods.

Hendes halvandet år ældre søster har altid været lidt hyperaktiv og ikke så kæle-nusse-agtig, så Hulk fik totalt meget fysisk kontakt, for nogen skulle jo have alle de kys vi ikke fik lov til at sætte på den foregående baby - og hun har rigtigt nydt at være familiens mindstebarn.

Den vinter hun blev 3, var jeg gravid igen, og måtte ikke bære hende, fordi jeg havde for mange plukveer. Det kloge barn havde formentligt forudset detroniseringen fra nusse-tronen, og reagerede med massive mængder vrede på forhånd. For pokker, hvor VAR hun bare sur på mig, og den voksende mave...

Det tog mig ofte en time at gå fra børnehaven og hjem med mellempigerne, fordi Hulk smed sig i alle snedriverne og lå og råbte at hendes ben ikke virkede. Når vi så endelig nåede hjem, var hun endnu mere indædt sur, og trampede og stampede rundt, indtil en forkert kommentar fra mig eller en af storesøstrene fik hende til at blive grøn, sprænge sit tøj i stykker af raseri og forsøge at smadre et eller andet.
Hun kunne seriøst være vred i timevis af gangen, og ingen kys eller søde ord kunne hive hende ud af vreden.
Det var et halvt års tid, hvor vi listede rundt, alle 4, og forsøgte ikke at gøre den lille Hulk unødigt vred...

Surheden begyndte at lette lidt, da babyen ankom, og viste sig at være mindre af en trussel end Hulk havde frygtet. Sådan en sover jo en del, ser faktisk ret sød ud og kunne ikke gøre krav på Hulks enemærker, som fx kagebagning.
Så de vilde raserianfald begyndte gradvist at aftage, og nu er hun så på vej mod de 5 år, og klog, velformuleret, sød, hjælpsom og pissesjov.
De helt store raserianfald er næsten helt væk - omend man ALDRIG er i tvivl, hvis der foregår noget der ikke huer hende, for hun kan i høj grad godt sige fra, og gør det højlydt og iblandet saftige bandeord!
Men: det ER altså bare faser, det der med børn der er vrede(eller sover dårligt, er kræsne, har mareridt osv - det hele går over igen, promise!)!
Mine to store havde også en fase, da de var de der ca 3 år, og ca 5½ år, hvor de var ekstra temperamentsfulde - men da de er lidt blidere af gemyt, nåede de aldrig op på Hulks formidable niveau.

Jeg tror hun bliver en god politiker, en dag. Hun kan ihvertfald argumentere for sin sag, og brænder ikke inde med noget hun ikke får sagt!

9 kommentarer:

FruE sagde ...

Vores ældste var meget temperamentsfuld som lille og det giver da nogle udfordringer. Til gengæld har vi ikke haft det store med hende i puberteten/teenageårene (hun bliver snart 18), hvor den blide yngstepige nu hvæsser tænder :-)

Jeg overvejede dengang, at male et stort maleri som skulle hænge hvor jeg opholdt mig mest med teksten


"DET GÅR OVER"

God weekend :-)



Ps. hvor mange bloggere har familie/påhæng med den 7/8?

FruE sagde ...

Pss. glem lige mit ps. :(

Kirsten sagde ...

De bliver nu altså lidt temperamentsfulde igen ved 12-14 års tiden er jeg nok nødt til at advare lidt om.....

Mette sagde ...

Jeg glæder mig bare så meget over at høre, at den 4-åriges fase åbenbart har håb forude. Jeg har 2 drenge på 9 og 12 år og så en tvilling til din Hulk på 4 år. Åh, hvor hun dog temperamentsfuld, klog, sjov og evigt argumenterende. Jeg glæder mig til, at det måske letter lidt...;-)

Anonym sagde ...

Børn er bare så kloge! Og hvor er det befriende at hun får "lov" til at være vred. Der er så mange forældre som forhindrer børn i at være vrede - ved at efterkomme deres mindste ønske for at undgå de bliver sure. Så er det DEJLIGT at Hulk kan blive tosset og gal i skralden!!

Johanne sagde ...

Tak. Tak, tak, tak, tak. Det er så rart at læse din blog! Håber du i fremtiden deler endnu mere ud af dine erfaringer, for hvor jeg dog elsker at læse dem - og de gør mig så afslappet som mor. Ja, faktisk vil jeg sige at, at læse din blog gør mig til en bedre mor!

Anonym sagde ...

Årh nej, hvad er nu det for noget med vrede 4 årige...Troede det gik over den dag de fyldte 4!!! Har en 3årig der er vred 50% af tiden. Vi har lige været på festival og det gik helt over gevind..Hun var sur/ked/vred 80% af tiden de sidste 20 var hun glad pga. den is hun spiste...
Vh. Dumme lorte mor(citat 3 årig datter)

Julie Stuhr sagde ...

Jeg er meget glad for din blog - her kan jeg forberede mig lidt på hvad jeg har i vente. Uanset hvor mange bøger om børn man læser, så forbereder de aldrig en på en kommende Hulk.

superheltemor sagde ...

Frue:tak! Ser frem til rolige teenageår, for der kan ikke være meget mere surhed tilbage i hende!
Kirsten:ssssshh! Surhed brugt op, blev der sagt!
Mette: det er jeg sikker på det gør!(-;
Kongmor: tror ikke det har været muligt at forhindre, selv hvis vi havde prøvet ihærdigt - det skulle bare ud;-)
Johanne: årh du er sød, bliver helt genert...
Anonym: nej ej, det BLIVER altså bedre, hun var klart værre da hun var 3, og det begyndte at lette da hun blev 4!
Julie: ingen siger dit lille monster bliver en Hulk jo, de er lidt sjældne, tror jeg;-)