fredag den 11. marts 2011

Om charter

Jeg synes mit liv er for kort, til at foretage mig ting der virkeligt ikke interesserer mig, i en hel uge af ferien - så fraværet af charterferie er ikke et minus ved en stor børneflok. Ikke for os ihvertfald.
Vi er så heldige at vi har mulighed for at låne et sommerhus af Ninjamans forældre, der er ikke legepladser, bamseklubber eller tv inden for rækkevidde - til gengæld er der sten man kan male på, strand man kan gå ture på, søstre man kan lege med/tæve på og masser af tid til at være sammen.
Vores seneste charterferie, tilbragte vi med høfligt at konversere en mor, der opførte sig sådan her: revisor-mor på charter.  Vores børn legede sammen, så det var vi nødt til...

I sommerhuset er der plads til gæster, så vi får altid besøg af 3-4 forskellige konstellationer af venner, og børnene leger med deres børn, og vi voksne tæver de andre voksne i "Risk", og drikker os ind imellem charter-stive i rødvin, når ungerne sover, - og det er muligt vi er lige så kedelige som revisor-forældrene, eller pinlige som pina colada baby - men i det mindste er vi det sammen med nogle mennesker vi holder af...

11 kommentarer:

Therese sagde ...

Ville bare lige sige, at jeg er den ældste af en børneflok på 4, og vores ferie har altid været noget med et sommerhus eller besøge mormor i Silkeborg eller noget i den dur. Jeg har ikke følt ferie afsavn af nogen art, og jeg har altid haft mine søskende at lege med. På vores ferie er der blevet grillet mange pølser, spillet mange spil og badet en del, og det har været skønt. Og vil også lige hilse at sige, at hvis en af dine unger føler stor trang til at rejse ud i verden, så gør de det skam nok lige så snart de kan (læs mig).

Moster sagde ...

Jeg har ingen børn - og jeg gider ikke charterferie - og det ville jeg heller ikke gøre selvom jeg havde børn, for jeg kan godt se det for nogle børnefamilier er en nem men dyr løsning. Jeg synes du rammer ned i det ferie handler om: afslapning, fordybelse og nærvær med de mennesker man har kær. Jeg elsker en tur i sommerhus med familie og venner - lange gåture, hyggeaktiviteter og lange aftener, hvor ingen skal køre. Når jeg holder ferie udenlands er det storbyferie, hvor jeg egentlig gør det samme som i sommerhus: kommer ned i gear, sidder og drikker kaffe (god vin), iagttager verden og nyder roen og samværet med rejsekammeraten.

Jeg synes dine børn får meget mere end dem, som lader sig underholde på en "All-inclusive-ferie". Heldige børn!

Therese sagde ...

Og ja hvorfor pokker skal man bruge sin ferie på noget man ikke gider, igen gladmor=glade unger, det tror jeg på (og for tiden er det en tanke der optager mig meget).

Maria sagde ...

Ferieture til Thailand, Florida eller andre solvelsignede og "eksotiske" steder er dejlige - men som regel mest for de voksne.
Børn har brug for leg, frihed og godt samvær. Og det kan lige så vel være på en strand i Nordjylland som i Tyrkiet.

Min bedre halvdel kommer fra en økonomisk meget priviligeret familie, hvor min svigerfaders direktørlønninger muliggjorde familieferier, som kun er de færreste forundt. Hvis man altså måler dette i eksotiske steder, vilde oplevelser og lækre hoteller. Men da familien for 15 år siden stod overfor en 3-ugers tur til vildmarken i Canada, havde min kærestes lillesøster på 11 år kun ét ønske - om de ikke skulle tage i Rønbjerg Feriecenter i stedet for!
Uanset hvor mange flotte steder lille Katrine havde været, havde hun aldrig været i Rønbjerg Feriecenter - modsat alle hendes klassekammerater, som tumlede rundt på centret med venner og familier.

Så vi skal passe på med at sætte lighedstegn mellem børn og voksnes forståelse af "den gode ferie".

Og som en afsluttende bemærkning, så tager min svigerfamilie ikke længere på de helt store ferieture. Det eneste faste feriepunkt er familiens årlige hummergilde i Løkken. Og lille Katrine er i dag lidt af en backpacking globetrotter. Men jeg tror aldrig hun har oplevet Rønbjerg Feriecenter endnu...

Babyhuset Tutti sagde ...

Fedt at have et sommerhus, man kan låne. Vi har i mange år byttet bolig og på den måde været på ferie i Finland, Holland, Spanien og Berlin med 1, 2 og 3 børn. Det koster selvfølgelig noget at køre så langt i bil eller købe flybilletter til en hel familie, men selve opholdet er GRATIS. Den anden familie bor selvfølgelig i ens egen bolig imens og man låner måske ovenikøbet hinandens biler. Vi synes, det har været rart med en hjemlig base - et fremmed sted.
For to år siden købte vi en båd (fra 1978, motor-, ikke sejlbåd), så nu er det den, der tager os på sommerferie. Det er en meget anderledes oplevelse, hvor man kommer langt væk fra hverdagens trommerom. Og man kommer i hvert fald tæt på hinanden. Denne sommer bliver det med tre børn + en baby. Spændende...

/ Stine

Anonym sagde ...

hjemme ved os har vi 3 børn og jeg har igennem en årrække været på Su og vores økonomi har og er tildels stadig påvirket af dette, så der har heller ikke været råd til de vilde ferieture. Men så er der så meget andet man kan.
Vi har også lånt og lejet billige sommerhuse og har haft mange skønne ture, hvor vi bare har nydt at være sammen og gå lange ture ved stranden.
Vi har også tidligere været spejderledere og har 5 gange haft alle 3 børn med på lejr en uge i sommerferien hvor vi har boet i telt. Det har de virkeligt nydt og snakker stadigvæk om de ture selv om det nu er 4 år siden vi var afsted sidst

Anonym sagde ...

Charter - nej, tak. Men sol og varme og eksotisk mad, ja tak. For mig - og også mine børn - er det helt klart federe at være i sommerhus i sydens sol end i sommerhus på Falster. For dét kan man jo også - vi har flere gange lejet et fedt hus under varme himmelstrøg, taget af sted med nogle venner og deres børn, - og det er jo præcis som at være i sommerhus herhjemme, bortset fra at vejret er fantastisk, maden smager bedre og der som regel følger swimmingpool, palmer og bjerge med i prisen. Og ingen bamseklub eller andre gyselige påfund. Kan anbefales. Det er ikke engang fordi, det koster særlig meget mere end at leje et sommerhus herhjemme - og vinen og maden er billigere - men så er der selvfølgelig transporten frem og tilbage.

Mette sagde ...

Charter i traditionel forstand - nej, tak. Men jeg foretrækker klart en tur under Sydens varme, sol og vand end en kold og klam tur i et sommerhus på Falster eller andre steder i det ganske land. Vejret er for ustabilt i Danmark og ofte koster det også en bondegård at leje et sommerhus, hvis man ikke er heldig at have mulighed for at låne et.

Jeg foretrækker varmen, roen, solen og stilheden på en lille græsk ø, hvor vores sommerferie med 3 børn går hen til sommer.

superheltemor sagde ...

@kongemor>: dejligt at høre - og det er jeg sikker på de nok skal;-)
@maria og moster:åh ja, det er rigtigt - det er netop ro og tid der tæller - og børn kan synes at en dag på rundtur i parker er lige så eksotisk som en bøvlet tur til gran canaria...
@tutti, anonym og mette: åh det gad jeg nu så godt...
det der med at køre ud i det blå, og have sommerhus i spanien eller låne et hus af nogen sydpa.... det bliver desværre nok heller ikke til noget de næste mange år, for vores budget ER altså stramt, og færgebilletten til sommerhuset er noget vi sparer op til, selv om vi låner huset gratis. sådan en charterpakke er faktisk en af de billigste måder man kan rejse med børn på - men det er bare så rædselsfuldt...

Rosanna Sloth sagde ...

øj, dejligt, dejligt... nogen, der har det lige som mig... SKØNT! Hjemme hos os er der 5 hjemmeboende børn - to kuld, og det er altså ikke helt let at få interesse-kabalen til at gå op når alle skal tilfredsstilles. Dét, som hende på 1 år synes er sjovt, er bestemt ikke altid kompertibelt med en 15-årigs interesse-område ;O)

Så charter-ferie er heller ikke os....

og hvorfor er det lige, at man skal have skudt i skoene, at når man har mange børn, så er det synd at ... alt muligt latterligt.
eks:
"Der er jo ikke så meget tid til hvert barn, så det er jo klart, at hun selv kan tage sko på" ('hun' er en treårig prinsesse), eller
"De må jo klare sig med hinanden, når der er så mange børn"... øhm.. det er da ikke synd, at hygge med sin søster.. eller
" hun bliver jo nødt til at lære at lege selv, der er jo så mange børn, så I voksne har jo ikke tid".... hvad??? sikke noget ævl!

Eller er det kun mig, der hører det?

Anonym sagde ...

Hverken min mand eller jeg har nogensinde være tpå charterferie. Vi har snakket om om vi skulle prøve det i påskeferien (fordi det er billigt, og det kunne være fedt at få lidt varme og sol) - men shit du har da lige afskrækket mig! Jeg troede det var lidt lettere at vælge "Hr. og fru. Danmark" fra...

Vi er generelt lidt heldige hvad ferier angår. Vi er i USA hvert andet år - og et andet sted det andet år. Men det er ikke sikkert vi kan fortsætte med det, når vi engang får en stor børnefolk..

Og forresten: Er Thailand ikke det nye Mallorca?