fredag den 18. marts 2011

Om sælgere

Jeg læste for et par dage siden det her indlæg af en ny og rigtigt velskrivende blogger, hvor hun beskriver hvordan hun ynder at mobbe telefonsælgere.
Hurra - det er ikke kun mig! Det er også min hemmelige last at mobbe dem der ringer op,hvis de er ekstra anmasende og irriterende.

De ringer rigtigt tit kl 18, midt i spisetid, og  spørger ikke om de forstyrrer, men giver sig bare til at at stille spørgsmål, mens de bruger mit fornavn hele tiden.
Sidder vi og spiser, prøver jeg at korte dem af ved at sige:"prøver du at sælge noget?" men det vil de aldrig svare klart på, det bliver altid lidt væven rundt om at de bare vil høre hvordan jeg har det, og hjælpe mig med et godt tilbud...og når jeg så siger nej, spørger de hvorfor - og det tager meget længere tid, end hvis de bare havde været høflige nok til at spørge om de forstyrrede, så jeg kunne sige "nej, prøv senere", og ikke behøvede blive sarkastisk eller perfid.
Men hvis de selv er uhøflige, så bliver jeg det også.
Har engang svaret en damebladssælger - der sagde "hvorfor?" hver gang jeg sagde "nej tak!" - at:"jeg har bare ikke råd - jeg har kun en arm, ingen tænder og 8 børn, der ernærer sig ved at finde ting i skraldespande og stjæle punge fra turisters lommer, jeg åd en rotte til frokost i går og alligevel overvejer jeg at sælge mit mindste barns organer, for at få råd til et abonnement på et dameblad - så frist mig ikke mere!"
Hun blev meget, meget stille og sagde at det lød hårdt....
Da jeg havde lagt på, fik jeg alligevel lidt dårlig samvittighed.

17 kommentarer:

Luna sagde ...

Ha! Så kan hun sgu da lære det!

Moster sagde ...

hæ hæ hæ! ja det er lidt synd for de stakkels mennesker i den anden ende, men hvordan skal man næsten stoppe den salgsteknik. Og så kan man da få lidt sjov ud af det selv imens......... :-)

Leoparddrengen sagde ...

Jeg kan absolut ikke se at der er nogen grund til dårlig samvittighed. Og iøvrigt, hvis de sælgere har nogen humor, så morer de sig da også over de historier når de har lagt røret på!

Anonym sagde ...

Naaarj - du skal slet ikke ha dårlig samvittighed! Godt sagt - så kan de lade være med at være så insisterende!
Jeg er SÅ glad for at jeg ikke er alene om at lave telefonfis. Jeg har altid følt mig en anelse umoden når jeg stod og mumlede ned i røret.. ;-)

Dorthe K sagde ...

Det var da en fantastisk historie.. Og nej, ingen grund til dårlig samvittighed der:-) Sælgeren og nogle kolleger har garanteret efterfølgende haft en fest, da den blev genfortalt!!
Jeg har faktisk formået at vende situationen på et tidspunkt, da en sælger ringede - og jeg har moret mig over historien mange gange siden... Der var ingen grænser for hvor meget jeg kunne få ud af det her tv-abonnement - mange kanaler, ikke ret mange penge (hhhmmmphrrr...) og så ku jeg også vinde noget vin.. Vin, sagde du?? Hvem leverer vinen?? Jamen, så kan jeg da lige hjælpe med at levere vinen!! Jeps - ordre på 2.500 leveres om 4 dage! Behøver jeg at sige, at jeg ikke købte tv-abonnementet? Så ku han lære det! Pistolsælger møder pistolsælger (men det var altså også kun fordi han ringede ti minutter i Desperate Housewives - og jeg vurderede, at ti minutter måtte være nok til at sælge en halv palle vin:-))

Anonym sagde ...

Jeg har meldt mig på den fantastiske robinsonliste som gør at telefonsælgere og interviewere ikke må kontakte mig. Jeg tager svarer alligevel meget sjældent når det er hemmeligt nr der ringer. Min mobil er nu dejligt stille om aftenen. :)

mette b sagde ...

Nu glæder jeg mig til den næste sælger ringer, he he!

Østfronten sagde ...

Kæreste har engang selv været telefon-avis-sælger, og hver gang der er nogen, der ringer til mig, udspørger han en blow-by-blow fortælling af samtalen. Jeg køber aldrig noget, og har aldrig gjort det (er født skeptisk over for sælgere, jeg ikke kan se) - men Kæreste mener, at han 'in MY day' ville have kunnet sælge mig ALT. Suk. Venlige afslag er dog mere mig end decideret mobning. Jeg gider nemlig heller ikke mobbes på mit job.

MDO sagde ...

Hæ hæ...ja, ak - disse telefonsælgere.

I vores "tøseklub" blev vi engang enige om det perfekte svar; Når (avis/blad)sælgeren spørger om du læser (indsæt selv), skal man bare svare "Nej". Når de så spørger hvorfor, svarer man at man jo er blind!

Det eneste ærgerlige ved dette svar var, at jeg selv syntes det var så sjovt, at jeg flækkede sammen af grin, da jeg skulle afprøve det *fnis*.

Anonym sagde ...

Hvis de ringer til mig, har jeg overvejet om jeg skulle prøve at sige "Hæng lige på i 2 sek"...Og så bare lægge røret fra mig... Gad vide hvor længe de egentlig så bliver hængende?

Babyhuset Tutti sagde ...

Jeg er også allergisk overfor telefonsælgere - afbryder bare og siger at jeg ikke er interesseret og så lægger jeg røret på. Ligesom jeg smækker døren i, når Jehovas vidner står udenfor!
Gad godt høre, hvordan Superheltemor snakker med Jehovas vidner.....:-D

/Stine

Carportognoia sagde ...

Jeg har arbejdet på følgende sætning i årevis, som jeg nu bruger (iført glat og nedladende servicestemme) hver eneste gang, de ringer. Og det gør de tit. "Hej. Ja, jeg kan høre, du er ude på at sælge mig et abonnement. Jeg er ikke interesseret og siger nej tak. Fortsat god aften."

Så har jeg fornemmelsen af at have været et nogenlunde ordentligt menneske - uden at have spildt min tid. Og hvis de lige sparker spørgsmålet "hvorfor ikke?" ind, kan man jo svarer "det behøver jeg faktisk ikke fortælle dig. Hav en dejlig dag. Hej-hej."

Anna sagde ...

Uha, der sidder godt nok nogle bitre mennesker godt gemt bag skærmene ;) Jeg er faktisk selv telefonsælger, og selvom det ikke er det fedeste job i verden, synes jeg faktisk det værste er når folk mener at jeg ikke er et selvstændigt individ. Nææ nej, jeg er telefonsælger! Jeg bruger aldrig aldrig folk fornavn og respekterer sjovt nok også at vi jo engang imellem ringer på et uheldigt tidspunkt. Når det er sagt synes jeg faktisk at det er meget barnligt, når man kan kan brokke sig SÅ meget over folk der bare gør deres arbejde. Tilmeld jer Robinson-listen, hvis det er så altødelæggende at bruge 5 min i telefonen! Jeg synes generelt at man skal behandle mennesker med respekt, og det undrer mig ofte at folk, som jeg regner med er helt normale, kan være så grove i telefonen. Der er også mange, der forsøger sig med smarte svar som dit, og jeg er ked af at sige det, men vi har sjovt nok hørt dem alle sammen før, og man skal altså være MEGET opfindsom for at finde på noget nyt...
Nå, men når jeg nu er kommet ud med alt min mavesurhed, vil jeg gerne sige at jeg rent faktisk kan stå inde for den avis som jeg repræsenterer og ofte får meget glade kunder i røret, som er meget tilfredse med, at de på et tidspunkt sagde ja til en telefonsælger!

Anonym sagde ...

Plejer at sige: Har da talt med jer tidligere i dag.....Så undskylder de som regel, at de ringede op:-)

Nadia sagde ...

Åh, det her vækker minder fra dengang jeg opdagede hjemmesiden vibrugerikke.dk (http://www.vibrugerikke.dk/miracles-oplevelser.aspx)
Det er god humor!
Til dem der ikke gider gå derind, kan jeg fortælle at pointen er, at man altid skal svare en telefonsælger: "det bruger vi ikke".
Avissælger = ikke så sjovt svar.
Sælger af rengøringsmidler = god underholdning!

Anonym sagde ...

Jeg har intet i mod at de ringer og jeg har heller ikke noget imod at høre på deres tilbud. Men den sidste der ringede ville høre hvorfor jeg havde afmeldt deres blad og jeg svarede at det var for dyrt. Hun fortalte så at det var blevet billigere og spurgte om jeg så ville købe det. Jeg svarede at igen at jeg ikke var interesseret og hun ville så vide om det stadigt var for dyrt. Det vidste jeg ikke men gentog at jeg ikke var interesseret hvorefter hun fornærmet sagde at når det var blevet billigere så kunne hun ikke forstå at jeg ikke ville købe det. Til sidst måtte jeg meget bestemt forklare hende at jeg ikke ville have hendes blad hvorefter hun meget fornærmet afsluttede samtalen.

Anne L sagde ...

Jeg har stor respekt for telefonsælgere. Men jeg mister respekten, når de ikke udviser respekt for, at jeg siger "nej tak", afbryder mig og prøver at belære mig med "Anne, prøv nu lige at høre her, du kan nok forstå, at ...". Og jeg vil ikke på Robinsonlisten, for jeg vil f.eks. gerne snakke med analyseinstitutter og egentlig også de fleste telefonsælgere.