lørdag den 12. marts 2011

Om oprydning

Krea-Girl får 30 kroner om ugen, for at tømme opvaskemaskine og sørge for, at holde gulvet på sit værelse ryddet nok, til at hun kan sidde på det og lege.
Første del af aftalen er hun vildt god til: uden brok tømmer hun opvaskemaskinen, mens hun tænker på den Nintendo hun vil spare op til.
Oprydning på værelset, er straks lidt sværere - hun er nemlig den vildeste samler: har samlinger af sten, pels, plastikfigurer, glasfigurer, æsker og diverse ting hun selv har fremstillet: familien toiletpapirrulle i deres papkassehus, 3000 små papirfrøer, æsker, tegninger og rekvisitter til leg(heriblandt et påskeharekostume lavet af papir).
Men det sværeste, når der skal ryddes op, er tanken om film som "toy story". Hvem ved om legetøj bliver levende? Og hvis det gør - er det så ikke synd bare at have det spærret nede i en kasse, uden adgang til frisk luft og mad?
Derfor står alle hendes skabe og skuffer åbne, og nede i dem alle, bor der små familier - alle med hyggeligt indrettede senge og mad omhyggeligt stillet op - og i hendes seng, har alle bamserne egne dyner, og flere af dem har endda hængekøjer at ligge i(hun sover i underkøjen nede i vores fælles soveværelse).
Jeg kan godt synes det er besværligt at hjælpe hende med oprydningen, for der er ingen chance for at jeg får lagt tingene rigtigt - men det er altså også ret sødt, og jeg er glad for hun stadig har så meget barnetro og er så omsorgsfuld.
Vi diskuterede ret heftigt forleden, hvor hun informerede mig om, at væggene på værelset skulle males sorte, og hun ville kun have sorte og røde ting derinde, for nu ville hun altså gerne være lidt mere goth-agtig, ligesom nogle af de vampyrdyrkende større piger på skolen.
Jeg syntes jo godt, jeg - som medejer af huset og den der skal male de sorte vægge over igen - må nedlægge veto mod sorte vægge - krea-Girl mente at det var hendes værelse og hende der suverænt bestemte over det.
Vi kom ikke rigtigt videre i diskussionen - før jeg pegede ned i en skuffe med sovende glasfigurer, og spurgte om hun troede de ville kunne lide det - og så blev vi enige om at tage snakken igen når hun blev 11 - 11 er på mange måder den bedste alder at blive goth i.
Og indtil da, kan alle de små familier i skufferne, trække vejret roligt...

5 kommentarer:

Anonym sagde ...

nåårh, en lille Krea-Vampyr-Girl in spe!
Jeg ville med garanti også have sat grænsen ved sorte vægge - men i sådanne tilfælde hvor mine børn forlanger horible deko-ting, kommer jeg desværre altid i tanker om Randy Pausch og hans "the last lecture" - og så finder vi gerne et kompromis.
Glæder mig til at høre om når hun bliver 11 - til sen tid er goth sikkert - forhåbentligt - so last year!

Karoline-med-K sagde ...

Vil bare lige sige, at jeg så en ca 40-årig goth til fest igår aftes - hvem ved, det var måske fordi hun ikke måtte få sorte vægge da hun var lille...

mette b sagde ...

Pyha, sorte vægge. Jeg har været i en gymnasiekammerats sorte værelse med sort gulv - det var så dystert!

Det er en god idé at lade ungerne tjene penge ved at lave huslige ting - det motiverer til opsparing til store ønsker...
Min yngste på 12 synes det er uoverskueligt at rydde op på sit værelse, så vi deler oprydningen op i delopgaver: alt snavsetøjet, alt det rene tøj, alle skrive-og tegneredskaber, alle sportsting osv. Så kommer hun ud til os og får en ny opgave, hver gang hun er færdig med én og det går forrygende hurtigt :)

Det der med at ens ting er levende... har jeg stadig lidt med ;o)

God lørdag

Dines sagde ...

Foretrækker virkelig et barn, der går op i muligt levendes legetøjsfigurers velbefindende - over et, der bliver skræmt til døde ved tanken om, at de overhovedet kan være levende. Det må jeg gerne sige, eftersom jeg selv tilhørte (ok! tilhører!) sidste kategori.

Elsker at læse om dine og Marens seje børn, I skriver altså på en måde, så mødreskab også underholder os andre frivilligt barnløse!

Luna sagde ...

11 er nemlig lige præcis det perfekte tidspunkt at blive goth! :) Skøn børnelogik.
Kig ind på min blog http://lunaskager.blogspot.com/2011/03/my-very-first-giwe-away.html
jeg har en giwe away, der måske er noget for dig eller en af dine tøser. :)