søndag den 20. november 2011

Om 5 årige, logik og kager

5 årige børn har den mest vidunderlige ulogiske logik, og sære betragtninger, og jeg nyder at et af mine børn er i den alder.
I dag gik jeg en tur alene med min 5 årige - både for at få lidt alenetid med hende, men også fordi jeg får lidt klaustrofobi af bare at være indendørs og hjemme, med influenzaramt mand.

Når man har tre søstre, er det begrænset hvor meget alenetid man får med sine forældre, så Hulks stemmebånd kørte i båndsløjfe konstant i en time, så når vi ikke lige talte sammen, fyldte hun samtalehullerne ud med mærkeligheder, som fx:" se et kloakdæksel! Hov det er da længe siden jeg har sagt det ord: kloakdæksel... Det er også længe siden jeg har sagt... birketræ..."
Hm... Så fulgte en kæk enetale om hvilke ord man sagde meget, og hvilke man sagde alt for lidt, og dem skullle man huske, for ellers var der fare for at ens tunge glemte dem.

Lidt efter:"se en fugl! Jeg ved godt hvad forskellen på fugle og mennesker er: fugle har ingen hage, deres næb går bare lige over i deres hals!"

Det er faktisk ret godt set - men umiddelbart tænker jeg, at der er flere, mere indlysende forskelle på fugle og mennesker, fx flyveegenskaber?

Vi endte på en cafe i nærheden, hvor børn måtte spise al det kage og drikke al det saft de ville, for kun 30 kroner.
Snakke-barnet fyldte elegant sådan en tallerken her.
Og var tavs i flere minutter, mens hun spiste.

Ja, det her indlæg kunne godt ligne et: "se-mit-barn-er-mere-nuttet-end-andre"praleindlæg.
Det er faktisk mere ment som bare en hyldest til 5 årige børn generelt, for de er altså sjove, allesammen.
Og jeg kommer seriøst til at savne det, når jeg en dag ikke længere har børn i den absurde-logik-alder.

6 kommentarer:

filibaba sagde ...

Det lyder som en underholdende og hyggelig gåtur.:)

Sikke nogle gode observationer, hun kommer med! Det er da godt set med næbbet - selvom jeg nu vil give dig ret i, at det er ikke den første forskel, som springer frem, når jeg tænker over fugle og mennesker. :)
Men det er jo netop dét, som gør børnelogikken så fantastisk!

Anonym sagde ...

Hvor er hun altså fantastisk!

Når alle superpigerne er kommet over fem års alderen, må du få dig en lille efternøler... Eller to ;)

Lines linier sagde ...

Enig i 'hyldest-til-5-årige-børn-generelt'!
De er simpelthen så fantastisk tænksomme og prøver at regne alle mulige sammenhænge ud -- sjældent uden stort held set med videnskabelige øjne. Men så opstår der bare en ny sammenhæng, som vi voksne ikke lige har set. Og nogle gange er den på en eller anden måde alligevel spot on. Som det med fuglen og halsen.
Jeg har også sådan en 5-årig sammenhængsknuser i fuld blomst, der dagligt bringer verden til nye højder :-) You gotta love'em!

Lene sagde ...

Du har fuldstændig og totalt ret!

Har selv een af slagsen derhjemme, og jeg overvejer alvorligt at indføre vokseforbud. Hun er så dejlig lige nu, at jeg næsten ikke kan bære tanken om at hun bliver større.

I morges var hun gevaldigt stolt over selv at have klaret at tage tøj frem og på, børste tænder og hår.

Skønne unge!

Cookie Monsterine sagde ...

Så sød altså!

Vil du afsløre navnet på kage caféen? Lyder fantastisk!

Anne sagde ...

åh den alder savner jeg - trist at den ikke kommer igen. Til gengæld er jeg også ret vild med pre-teen alderen (!) ja jeg ved det godt at de fleste syned de er irriterende i den alder (12 år) men jeg elsker altså også min datter og hendes veninder, som finder på skøre ting og fniser over ALT altså jeg mener ALT - det er faktisk ret skægt at være vidner til, så du har også noget at glæde dig til der :-)